Veelgestelde vragen over het visum Canada

Overige vragen?

Indien uw vraag niet beantwoord wordt, kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag!

Vragen met betrekking tot het formulier

Ik ben in het verleden veroordeeld voor een misdrijf of misdaad, kunnen jullie een eTA voor mij aanvragen?
Nee, wanneer u een strafblad heeft (gehad) kunnen wij uw visumaanvraag niet in behandeling nemen. We raden u aan contact op te nemen met de Canadese ambassade.
Hoe lang moet mijn paspoort nog geldig zijn als ik naar Canada wil reizen?
Uw paspoort dient bij vertrek uit Canada geldig te zijn. Om vertraging bij de douane bij aankomst in Canada te voorkomen is het aan te raden te reizen met een paspoort dat nog 6 maanden geldig is bij uw vertrek.
Vul ik mijn achternaam verkregen bij geboorte of door huwelijk in?
U dient uw achternaam exact van het paspoort over te nemen. U vult enkel uw achternaam verkregen bij geboorte in, dus niet uw getrouwde naam.
Ik heb meerdere voornamen, dien ik ze allemaal in te vullen?
U dient alle voornamen in te vullen zoals deze op het paspoort staan. Heeft u meerdere voornamen, vul deze dan allemaal in.
Ik heb eerder een aanvraag gedaan voor een toeristen-, werk- of verblijfvisum voor Canada. Waar vind ik mijn UCI (Unique client identifier) nummer?
Uw UCI staat vermeld op alle documentatie die u van de Canadese overheid hebt ontvangen. Het is een acht- of tien cijferig nummer. Het ziet er uit als 0000-0000 of 00-0000-0000.
Heeft mijn kind een eigen eTA voor Canada nodig?
Ja, minderjarige kinderen hebben een eigen eTA voor Canada nodig.
Wat houdt de spoedprocedure in?
Wij kunnen uw aanvraag met spoed in behandeling nemen. Wij nemen uw aanvraag dan binnen vijftien minuten in behandeling. Dit doen we 24 uur per dag, 7 dagen per week. Het kan voorkomen dat de overheid van Canada uw aanvraag handmatig moet keuren, waardoor het langer duurt voordat het visum geleverd wordt.
Ik heb in het verleden in Canada gewoond, kom ik in aanmerking voor een eTA?
Indien u Canadees staatsburger bent, hoeft u geen eTA aan te vragen. U dient met uw PR-card of PRTD inclusief uw paspoort te reizen. Indien u Canadees staatsburger of Canadees permanent resident (PR) bent geweest en hier geen afstand van heeft gedaan, kunt u bij ons geen eTA aanvragen.

Algemene informatie

Kan ik mijn eTA voor Canada verlengen?
Nee, het is niet mogelijk uw eTA voor Canada te verlengen.
Hoe lang duurt het voordat mijn visumaanvraag wordt verwerkt?
De verwerking door de overheid van Canada duurt maximaal 72 uur. In 99% van de gevallen kunnen we uw eTA echter direct leveren. Voor 23:00 uur besteld is dan vandaag nog geleverd.
Hoe lang voor vertrek moet ik een eTA voor Canada aanvragen?
De verwerking van uw visumaanvraag door de overheid van Canada duurt maximaal 72 uur. U bent verplicht online en vooraf een eTA aan te vragen, anders wordt u gegarandeerd geweigerd op uw vlucht. De luchtvaartmaatschappijen mogen u dan namelijk niet meenemen. We adviseren u dan ook uw eTA tijdig aan te vragen.
Wat is er nodig om een eTA voor Canada aan te vragen?
Om een eTA voor Canada aan te vragen dient u in het bezit te zijn van een geldig paspoort. Indien u Canadees staatsburger of Canadees permanent resident (PR) bent geweest en hier geen afstand van heeft gedaan, kunt u bij ons geen ETA aanvragen. Als u diplomaat of steward(ess) bent komt u niet in aanmerking voor een eTA.
Kan ik een visum bij aankomst in Canada krijgen?
Nee, het is niet mogelijk een visum bij aankomst te kopen als u met het vliegtuig in Canada arriveert. Wanneer u met de boot of auto naar Canada reist kunt u wel bij aankomst een reistoestemming kopen.
Voor welk type reizen kan ik gebruik maken van een eTA voor Canada?
Een eTA is geldig voor zaken en toerisme. Het is niet toegestaan te werken met een eTA.
Ik heb alleen een overstap (transit) in Canada. Heb ik een eTA nodig?
Ja, ook wanneer u alleen een overstap heeft in Canada heeft u een eTA nodig.
Ik kom per boot of per auto aan in Canada. Heb ik een eTA nodig?
Nee, u heeft geen eTA nodig wanneer u niet met het vliegtuig in Canada aan komt.
Hoe lang is mijn eTA geldig?
Uw eTA voor Canada is 5 jaar geldig vanaf de afgiftedatum, of tot de verloopdatum van uw paspoort wanneer dit eerder is.
Mag ik met een eTA meerdere malen naar Canada reizen?
Met een eTA voor Canada kunt u binnen de geldigheid meerdere malen naar Canada reizen.
Hoe lang mag ik in Canada verblijven?
Bij aankomst in Canada krijgt u te horen hoe lang u in Canada mag verblijven. Doorgaans is dit zes maanden.

Betalingsgerelateerde vragen

Wanneer moet ik mijn e-visum betalen?
Na het indienen van uw visumaanvraag kunt u de betaling direct voldoen met iDEAL, overboeking of Bancontact/Mister Cash. We dienen uw visumaanvraag in nadat we de betaling hebben ontvangen. Als u met overboeking betaalt duurt het doorgaans één werkdag voor de betaling bij ons binnen is. Bij vertrek op korte termijn is het dus raadzaam met iDEAL te betaling. Een spoedaanvraag moet met iDEAL worden betaald.
Kan ik een factuur van mijn visumaanvraag krijgen?
Ja, een dag nadat u uw visum heeft ontvangen kunnen wij u de factuur digitaal toesturen. Stuurt u alstublieft een e-mail met uw aanvraagnummer en het verzoek de factuur toe te sturen.
Hoe kan ik het e-visum betalen?
U kunt betalen met iDEAL, overboeking of Bancontact/Mister Cash.
Zijn mijn gegevens veilig?
Wij maken gebruik van een beveiligde verbinding (https). Uw persoonsgegevens worden alleen gevraagd om de aanvraag voor het e-visum te doen. De gegevens worden verder op geen enkele manier gebruikt en worden ook niet doorverkocht aan derden of voor commerciële doeleinden gebruikt. Als u wilt dat wij uw gegevens verwijderen dan is dat mogelijk en dan kunt u hier een verzoek voor indienen. Het kan zijn dat het betalen niet lukt of dat u uw betaling annuleert. Wanneer dat zo is dan bewaren wij de gegevens maximaal 48 uur. Als uw e-visum is geleverd dan bewaren wij uw gegevens tot de datum waarop uw e-visum ingaat. Bijzondere persoonsgegevens (paspoortnummer, uitgiftedatum, vervaldatum) worden 72 uur na uitgifte van het visum verwijderd.

Algemene vragen

Mag ik mijn e-visum zwart/wit printen?
Ja, u mag uw visum zwart/wit printen.
Moet ik mijn e-visum uitprinten?
We raden u aan uw e-visum altijd hardcopy (uitgeprint) of softcopy (op uw smartphone, tablet of laptop) mee te nemen op reis.
Kan ik mijn e-visum verlengen?
Wij kunnen uw e-visum niet voor u verlengen. Op sommige bestemmingen is het wel mogelijk ter plaatse uw visum te verlengen. Of dit voor uw reisbestemming mogelijk is vindt u in de informatie op onze website.
Hoe ontvang ik mijn e-visum?
Uw e-visum ontvangt u per e-mail. Na ontvangst sturen we het naar het e-mailadres dat u bij uw aanvraag heeft opgegeven. Voor Cuba geldt dat u uw visum per post ontvangt. Voor China ontvangt u een gedeelte van de documenten per e-mail en een gedeelte per post.
Kan ik iets wijzigen op mijn e-visum?
Wanneer wij u per e-mail een verzoek hebben gestuurd om bepaalde gegevens aan te passen is uw aanvraag nog niet ingediend bij de overheid van het betreffende land. Het is dan nog mogelijk uw gegevens te wijzigen. Als de aanvraag eenmaal is ingediend is wijzigen niet meer mogelijk. Mocht u dan een fout in uw gegevens ontdekken dan dient u een nieuwe aanvraag in te dienen.
Kan ik mijn visumaanvraag annuleren?
Nee, wanneer wij uw visumaanvraag hebben ingediend bij de overheid van het betreffende land kan uw aanvraag helaas niet meer worden geannuleerd. De betaling kan dan ook niet meer worden gerestitueerd.
Mijn paspoort verloopt binnenkort en ik ga een nieuwe aanvragen voordat ik reis, kan ik wel alvast een e-visum aanvragen?
Nee, voor de geldigheid van uw e-visum is het van belang dat de gegevens op uw e-visum overeenkomen met de gegevens op het paspoort waarmee u reist. U dient dus over uw nieuwe paspoortgegevens te beschikken voordat u uw e-visum aanvraagt.
Ik heb een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort, kunnen jullie een e-visum voor mij aanvragen?
Nee, wanneer u een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort heeft kunnen wij helaas geen e-visum voor u aanvragen. We raden u aan contact op te nemen met de ambassade van het land waar u naar toe wilt reizen. Zij kunnen u meer informatie geven over de documenten die u nodig heeft om naar het land te reizen.
Ik heb meerdere paspoorten, mag ik kiezen met welk paspoort ik reis?
Ja, u mag kiezen met welk paspoort u naar het buitenland reist. Voor de geldigheid van uw e-visum is het belangrijk dat de gegevens op uw e-visum overeenkomen met die in het paspoort waarmee u reist. Voor u uw keuze maakt kunt u controleren of u met dat paspoort in aanmerking komt voor een e-visum.
Staat er een cijfer 0 of een letter O in mijn Nederlandse paspoortnummer?
Het Nederlandse paspoortnummer bestaat uit letters en cijfers. Het blijkt niet altijd duidelijk of er een letter "O" of een cijfer "0" staat. Om verwarring te voorkomen komt de letter "O" niet voor in het Nederlandse paspoortnummer. Het gaat dus altijd om het cijfer "0". Voor de Nederlandse identiteitskaart geldt hetzelfde.
Welke documenten heb ik nodig om met een kind te reizen?
Als u alleen met een minderjarig kind naar het buitenland reist moet u kunnen aantonen dat u toestemming heeft van de ouder met gezag. Meer informatie en een toestemmingsformulier vindt u op de website van de Nederlandse overheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/documenten/formulieren/2014/02/06/formulier-toestemming-reizen-met-minderjarige-naar-het-buitenland).
Kan ik voor meerdere personen tegelijk een e-visum aanvragen?
Ja, dat kan. Onderaan in het aanvraagformulier vindt u de knop 'reiziger toevoegen'. Wanneer u hier op klikt krijgt u de mogelijkheid de gegevens voor een tweede reiziger toe te voegen. Wilt u meer reizigers toevoegen dan herhaalt u deze handeling.
Geeft een e-visum gegarandeerd toegang tot het betreffende land?
Een e-visum geeft u toestemming om naar een land toe te reizen. De overheid van dat land behoudt altijd het recht om zonder opgaaf van reden een houder van het e-visum de toegang tot het land te ontzeggen. In de praktijk komt dit gelukkig zelden voor.
Kan ik een e-visum voor iemand anders aanvragen?
Ja, als u over de benodigde gegevens beschikt kunt u een e-visum voor iemand anders aanvragen.
Wat is het verschil tussen een multiple, double en single entry e-visum?
Een multiple entry e-visum geeft u toestemming om het land meerdere malen te bezoeken binnen de geldigheid van het e-visum. Voor een double entry e-visum geldt dat u het land twee keer mag bezoeken en met een single entry e-visum één keer. In de informatie op onze website kunt u vinden welk e-visum beschikbaar is voor het land waar u heen reist.
Wat zijn de voordelen van een e-visum aanvragen via deze website?
Wij werken als tussenpersoon. Op onze website kunt u de aanvraag voor uw e-visum snel, eenvoudig en volledig in het Nederlands indienen. Wij controleren uw gegevens op de meest voorkomende fouten, voordat we de aanvraag doorsturen ter beoordeling naar het land waar u naar toe reist. U kunt betalen met iDEAL, overboeking of Bancontact/Mister Cash. Wanneer u een vraag over uw aanvraag heeft staan wij u graag te woord! We zijn 7 dagen per week telefonisch en per e-mail bereikbaar. Op de contactpagina op deze website vindt u onze contactgegevens.
Wat is een e-visum?
Een e-visum is een officieel document dat u toestemming geeft naar een land te reizen en binnen dat land te reizen. Het e-visum is een elektronisch alternatief voor het reguliere visum en wordt afgegeven door de overheid van het betreffende land. Een e-visum vraagt u volledig digitaal aan, u hoeft hiervoor dus niet naar de ambassade. Na toekenning ontvangt u uw e-visum per e-mail*. *Voor Cuba geldt dat u uw e-visum per post ontvangt, voor China ontvangt u zowel per post als per e-mail documenten.